Pentru mulţi dintre noi, autentificarea pe un site este un procedeu obişnuit, o parte din rutina noastră zilnică. Probabil facem asta atât de des, încât nici nu mai conştientizăm procedeul în sine. Asta până când ne uităm parola, numele de utilizator sau adresa de e-mail cu care ne-am înregistrat.
Aceste experienţe nu sunt neplăcute doar pentru noi, ca şi utilizatori, ci aduc neplăceri şi companiei care deţine afacerea. Analiza unor companii impunătoare în mediul online, a scos în evidenţă, că 45% dintre oameni au solicitat mai multe cereri de înregistrare pentru acelaşi cont, 160.000 de persoane solicită zilnic parola de acces, dintre care 75% nu ajung să finalizeze procesul de recuperare a parolei. Utilizatorii care nu sunt înregistraţi nu pot beneficia de întregul potenţial oferit de majoritatea site-urilor zilelor noastre, funcţia de autentificare este un lucru important, atât de important, încât companiile au început să studieze noi metode de design a formularelor de autentificare pentru a remedia o parte din problemele apărute.
Acesta eşti tu?
Formularul de autentificare de pe site-ul Gowalla are un aspect standard: introduci numele de utilizator sau adresa de e-mail şi parola, iar apoi apeşi butonul Sign In. Există de asemenea ajutor pentru cei care şi-au uitat parola sau sunt noi pe acest site.
Formularul de autentificare de pe site-ul Gowalla |
Dar Gowalla şi-a făcut timp să implementeze câteva componente care să ajute oamenii să se conecteze cu încredere, dacă prima lor încercare a eşuat. Dacă încerci să te conectezi cu un nume de utilizator sau o adresă de e-mail şi o parolă care nu se potrivesc, atunci sistemul nu returnează o simplă eroare, ci adaugă poza profilului şi numele utilizatorului la care încerci să te conectezi (ca în imaginea de mai jos):
Eroare la autentificare pe site-ul Gowalla |
Incluzând o poză de profil, utilizatorul poate răspunde clar: Da. Acesta este contul meu şi am uitat parola sau Nu. Acesta nu este contul meu. E posibil să fii introdus numele de utilizator greşit. În ambele cazuri, Gowalla permite soluționarea problemei prin cele două butoane prezente: This isn't me şi I don't know my password.
Site-ul Quora are o abordare similară, dar nu aşteaptă apăsarea butonului de conectare pentru a oferi un feedback. Formularul spune imediat dacă nu există un cont asociat adresei de e-mail introduse şi oferă opţiunea de a crea un cont chiar în momentul de față:
Formularul Quora anunţă instantaneu când o adresă de e-mail nu este în baza de date |
Dacă adresa de e-mail este corectă atunci primeşti confirmare vizuală instantanee |
Eroare la autentificarea Facebook |
Pagina de conectare cu un singur click a site-ului Quora |
Această funcţie este folositoare doar pentru site-ul Quora, nu pentru întreg internetul, de aceea apare conceptul de autentificare cu un singur cont. Site-uri majore, cum ar fi Facebook, Twitter, OpenID şi altele au încercat să abordeze metode prin care utilizatorul să nu fie nevoit să aibă mai multe conturi pentru a se autentifica pe mai multe site-uri. Un singur cont să poată accesa mai multe site-uri. Autentificarea în acest mod este mult mai rapidă. Atunci când cineva vrea să se conecteze, prin contul de Facebook sau Twitter, pe un site, este de ajuns să dea click pe butonul Login With Facebook (or Twitter). Durează o secundă, asta în cazul în care utilizatorul are deja un cont pe una dintre aceste reţele. Dar cu 50% membrii activi zilnic pe Facebook din 800 de milioane, situaţia devine optimistă.
Butonul de conectare cu Facebook |
Metode speciale de securitate
Formular de autentificare Live |
Autentificarea prin e-mail
De altfel, autentificarea cu un singur nume de utilizator poate să fie un concept prea nou pentru unele persoane, de aceea autentificarea cu o adresă de e-mail este o metodă mai familiară. Folosind o soluţie care aduce împreună o mulţime de idei prezentate în acest articol, Google Identity Toolkit (Google Trusă de Identitate) şi Account Chooser permit oamenilor să se conecteze doar cu adresa de e-mail.
Atunci când mai multe conturi au fost accesate în acelaşi browser Web, fiecare este listat ca opţiune de conectare, ceea ce face mai uşoară selectarea unui cont.
Concluzie
Aşa cum aceste exemple ilustrează, chiar şi cele mai comune interacţiuni de pe Internet (cum ar fi autentificarea) ar putea beneficia de noi idei şi îmbunătăţiri de design. Nu toate ideile prezentate în acest articol vor deveni o parte din formularele de pe internet.
Deci, dacă ai o părere nouă în legătură cu autentificarea sau cu orice fel de interacţiune web, încearcă să o pui în practică şi anunţă-ne şi pe noi (eu şi cititorii acestui blog) ce ai învăţat.
0 comentarii: (+add yours?)
Trimiteți un comentariu
Comentarii