Noi abordări în proiectarea formularelor de autentificare

Pentru mulţi dintre noi, autentificarea pe un site este un procedeu obişnuit, o parte din rutina noastră zilnică. Probabil facem asta atât de des, încât nici nu mai conştientizăm procedeul în sine. Asta până când ne uităm parola, numele de utilizator sau adresa de e-mail cu care ne-am înregistrat.

Aceste experienţe nu sunt neplăcute doar pentru noi, ca şi utilizatori, ci aduc neplăceri şi companiei care deţine afacerea. Analiza unor companii impunătoare în mediul online, a scos în evidenţă, că 45% dintre oameni au solicitat mai multe cereri de înregistrare pentru acelaşi cont, 160.000 de persoane solicită zilnic parola de acces,  dintre care 75% nu ajung să finalizeze procesul de recuperare a parolei. Utilizatorii care nu sunt înregistraţi nu pot beneficia de întregul potenţial oferit de majoritatea site-urilor zilelor noastre, funcţia de autentificare este un lucru important, atât de important, încât companiile au început să studieze noi metode de design a formularelor de autentificare pentru a remedia o parte din problemele apărute.

Acesta eşti tu?
Formularul de autentificare de pe site-ul Gowalla are un aspect standard: introduci numele de utilizator sau adresa de e-mail şi parola, iar apoi apeşi butonul Sign In. Există de asemenea ajutor pentru cei care şi-au uitat parola sau sunt noi pe acest site.

Formularul de autentificare de pe site-ul Gowalla
















Dar Gowalla şi-a făcut timp să implementeze câteva componente care să ajute oamenii să se conecteze cu încredere, dacă prima lor încercare a eşuat. Dacă încerci să te conectezi cu un nume de utilizator sau o adresă de e-mail şi o parolă care nu se potrivesc, atunci sistemul nu returnează o simplă eroare, ci adaugă poza profilului şi numele utilizatorului la care încerci să te conectezi (ca în imaginea de mai jos):
Eroare la autentificare pe site-ul Gowalla























Incluzând o poză de profil, utilizatorul poate răspunde clar: Da. Acesta este contul meu şi am uitat parola sau Nu. Acesta nu este contul meu. E posibil să fii introdus numele de utilizator greşit. În ambele cazuri, Gowalla permite soluționarea problemei prin cele două butoane prezente: This isn't me şi I don't know my password.

Site-ul Quora are o abordare similară, dar nu aşteaptă apăsarea butonului de conectare pentru a oferi un feedback. Formularul spune imediat dacă nu există un cont asociat adresei de e-mail introduse şi oferă opţiunea de a crea un cont chiar în momentul de față:
Formularul Quora anunţă instantaneu când o adresă de e-mail
nu este în baza de date














În cazul în care datele sunt corecte, imaginea profilului apare în mod instantaneu în partea dreaptă a formularului. Procedeul este asemănător cu cel de pe Gowalla, dar se realizează înainte de a trimite formularul.

Dacă adresa de e-mail este corectă atunci primeşti confirmare vizuală instantanee
Acelaşi concept  a fost implementat şi de Facebook, după cum se poate observa în imaginea de mai jos:
Eroare la autentificarea Facebook

Autentificare instantă

Formularul Quora include o opţiune Let me login without a password on this browser. Setată implicit, această opţiune face ceea ce spune, şi anume, elimină necesitatea introducerii parolei atunci când te reautentifici în cont. Tot ce trebuie să faci este să intri pe site şi să dai click pe imaginea sau numele profilului de pe pagina de autentificare.
Pagina de conectare cu un singur click a site-ului Quora

Pentru a reveni la pagina standard de conectare, este de ajuns să apeşi butonul X sau Login As Another User.

Această funcţie este folositoare doar pentru site-ul Quora, nu pentru întreg internetul, de aceea apare conceptul de autentificare cu un singur cont. Site-uri majore, cum ar fi Facebook, Twitter, OpenID şi altele au încercat să abordeze metode prin care utilizatorul să nu fie nevoit să aibă mai multe conturi pentru a se autentifica pe mai multe site-uri. Un singur cont să poată accesa mai multe site-uri. Autentificarea în acest mod este mult mai rapidă. Atunci când cineva vrea să se conecteze, prin contul de Facebook sau Twitter, pe un site, este de ajuns să dea click pe butonul Login With Facebook (or Twitter). Durează o secundă, asta în cazul în care utilizatorul are deja un cont pe una dintre aceste reţele. Dar cu 50% membrii activi zilnic pe Facebook din 800 de milioane, situaţia devine optimistă.
Butonul de conectare cu Facebook




Metode speciale de securitate

În ziua de astăzi, recuperarea unei parole pierdute nu se mai face neapărat prin e-mail, ci prin mesaje de tip SMS pe telefonul mobil. Întâlnim astfel de implementări la contul Google, mai nou şi la Facebook. Însă, Microsoft vine cu o idee nouă şi genială atunci când vine vorba despre conectarea de pe un calculator partajat. Poate vrem să ne verificăm e-mail-ul de la muncă, de la şcoală sau din orice alt loc public cu access la internet, dar ne este teamă ca parola să nu ne fie recepţionată. Acest lucru nu se mai poate întâmpla cu Microsoft, datorită implementării conceptului de Single User Code. La înregistrarea unui cont LIVE există posibilitatea adăugării numărului de telefon mobil, care este folosit atât pentru recuperarea parolei cât şi pentru primirea unor coduri unice la cerere. Aceste coduri pot fi folosite o singură dată în loc de parolă. Dacă prin absurd acest cod este recepţionat, dar a mai fost folosit înainte, el devine nefolositor pentru persoana care a intrat în posesia lui. Este o idee inovativă, însă România, ca de obicei, mai are de aşteptat pentru a beneficia de acest serviciu.
Formular de autentificare Live




















Autentificarea prin e-mail
De altfel, autentificarea cu un singur nume de utilizator poate să fie un concept prea nou pentru unele persoane, de aceea autentificarea cu o adresă de e-mail este o metodă mai familiară. Folosind o soluţie care aduce împreună o mulţime de idei prezentate în acest articol, Google Identity Toolkit (Google Trusă de Identitate) şi Account Chooser permit oamenilor să se conecteze doar cu adresa de e-mail.











Atunci când mai multe conturi au fost accesate în acelaşi browser Web, fiecare este listat ca opţiune de conectare, ceea ce face mai uşoară selectarea unui cont.

Concluzie

Aşa cum aceste exemple ilustrează, chiar şi cele mai comune interacţiuni de pe Internet (cum ar fi autentificarea) ar putea beneficia de noi idei şi îmbunătăţiri de design. Nu toate ideile prezentate în acest articol vor deveni o parte din formularele de pe internet.
Deci, dacă ai o părere nouă în legătură cu autentificarea sau cu orice fel de interacţiune web, încearcă să o pui în practică şi anunţă-ne şi pe noi (eu şi cititorii acestui blog) ce ai învăţat.

0 comentarii: (+add yours?)

Trimiteți un comentariu

Comentarii