VRML (Virtual Reality Modeling Language) - în limba română, Limbaj de modelare a realității virtuale - este un format standard de fișier pentru reprezentarea graficelor vectoriale interactive tridimensionale, proiectate în mod particular cu gândul la World Wide Web. Ca și limbaj a fost înlocuit de X3D.
Lume virtuală creată în VRML |
Format
VRML este un format de fișier text în care sunt specificate vârfuri și muchii pentru un poligon 3D alături de culoarea de suprafață, texturi, strălucire, transparență și alte proprietăți ale obiectului. Adrese URL pot fi asociate componentelor grafice astfel încât browser-ul să fie capabil să preia conținutul unei alte pagini web sau al unui alt fișier VRML atunci când utilizatorul dă click pe o componentă. Animații, sunete, lumini și alte aspecte ale lumii virtuale pot interacționa cu utilizatorul sau pot fi acționate de evenimente externe cum ar fi cronometrele (timers). Un nod special de script (Script Node) permite adăugarea de cod program (scris în Java sau JavaScript) în fișierul VRML.
Fișierele VRML sunt deseori numite "worlds" (lumi) și au extensia *.wrl. Aceste lumi VRML folosesc un format text și pot fi astfel compresate folosind gzip, permițând transmiterea rapidă a lor prin intermediul Internet-ului.
Fişier VRML |
Standardizare
Acest tip de fișier a fost definit de către Web3D Consortium și la fel ca și succesorul său, X3D, a fost acceptat de ISO (International Organization for Standardization) ca și standard internațional.
Prima versiune de VRML a fost specificată în Noiembrie 1994. Această versiune a fost specificată din formatul de fișier și API-ul componentei software Open Inventor, dezvoltată inițial de către SGI. Versiunea completă și funcțională este VRML97 (ISO/IEC 14772-1:1997), dar a fost înlocuită de X3D (ISO/IEC 19775-1).
Apariție. Popularitate.
Termenul VRML a fost introdus de Dave Raggett într-un document propus la prima conferință World Wide Web din 1994 și a fost pentru prima dată discutat la WWW94 VRML BOF înființată de Tim Berners-Lee, unde Mark Pesce a prezentat un model de labirint, dezvoltat împreună cu Tony Parisi și Peter Kennard. În octombrie 1995, la Internet Worlds, TGS (Template Graphics Software) a dezvoltat un plug-in 3D/VRML pentru versiunea beta a browser-ului Netscape 2.0.
În 1997, o nouă versiune de format a fost finalizată și publicată sub numele de VRML97 (VRML 2.0) și a devenit standard ISO. VRML97 a fost folosit pe Internet pentru pagini personale și site-uri precum CyberTown, care oferea chat 3D folosind un software numit Blaxxun. Capacitățile VRML au rămas în mare la fel, în timp ce graficele 3D în timp real s-au tot îmbunătățit. VRML Consortium și-a schimbat numele în Web3D Consortium și a început să lucreze la succesorul lui VRML : X3D.
♦ ♦ ♦
VRML a provocat un mare interes, însă niciodată nu s-a răspândit la un nivel foarte înalt. Un motiv pentru acest lucru a fost lățimea de bandă redusă (lack of available bandwidth). La momentul respectiv, majoritatea utilizatorilor foloseau o conexiune prin dial-up, care avea viteză scăzută. Acest lucru avea un efect negativ, utlizatorul trebuia să aștepte destul de mult pentru ca imaginile să se încarce.
0 comentarii: (+add yours?)
Trimiteți un comentariu
Comentarii